Головна  →  Методичні заходи  →  4 грудня 2017

Підсумки всеукраїнської науково-практичної конференції «Мистецька освіта крізь призму сьогодення»

Підсумки всеукраїнської науково-практичної конференції «Мистецька освіта крізь призму сьогодення»

В останній тиждень осені в Києві відбулася значна науково-мистецька подія. Київський міський методичний центр закладів культури та навчальних закладів започаткував Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Мистецька освіта крізь призму сьогодення». Цей масштабний захід охопив багато навчальних установ міста, які стали базами для проведення секційних засідань. Структура конференції включила в себе пленарне засідання у концертній залі Київської дитячої школи мистецтв № 8, секційні засідання, які проходили на базі різних мистецьких шкіл Києва та розподілялися за такими напрямами:

Театральне мистецтво

Народні інструменти: акордеон, домра, бандура, гітара

Теоретичні дисципліни та композиторська творчість

Фортепіано та концертмейстерство

Струнно-смичкові інструменти

Духові та ударні інструменти

Образотворче мистецтво

Вокально-хорове мистецтво

Хореографічне мистецтво.

Останній день конференції знову зібрав всіх учасників та слухачів у концертній залі Київської дитячої школи мистецтв №8.

Пленарне засідання було присвячено науковим аспектам мистецької освіти, були підняті питання широкого спектру. Вони стосувалися психолого-фізіологічної сторони художнього сприйняття — про це у своїй доповіді розповів кандидат психологічних наук, заступник директора післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, доцент Кочерга Олександр Васильович. Історичного підґрунтя національної справи
у галузі культури і мистецтва торкнувся у своїй доповіді кандидат мистецтвознавства, заслужений діяч мистецтв України, професор Київського Національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенко-Карого, директор коледжу хореографічного мистецтва «Київська муніципальна академія танцю імені Сержа Лифаря» Лягущенко Андрій Геннадійович. На особливостях організації навчально-виховного процесу зосередив свою доповідь режисер, актор театру і кіно, артист Київського академічного театру «Колесо», художній керівник київської театральної школи-студії Суханов Анатолій Валерійович. Про реформування мережі мистецьких шкіл та її основні етапи становлення розповіла директор Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів Чуніхіна Ірина Вікторівна. Проблему взаємодії традиції та сучасності в освітньо-мистецьких процесах підняв доктор культурології, заступник директора з наукової роботи Інституту культурології Національної академії мистецтв України Волков Сергій Михайлович.
Специфіці конкурсних програм та підготовки конкурсантів присвятила свою доповідь заслужена артистка України, виконуюча обов’язки доцента кафедри струнно-смичкових інструментів Національної музичної академії України
ім. П. І. Чайковського, голова Всеукраїнської громадської організації «Спілка музикантів України» Нужа Ганна Віталіївна. Свій навчально-методичний посібник для середніх мистецьких спеціалізованих навчальних закладів «Правила написання простої триголосної фуги» презентувала кандидат мистецтвознавства, методист Київського міського методичного центру закладів культури та навчальних закладів Морєва Євгенія Олександрівна

Секційні засідання відбулися з 23 по 29 листопада у різних початкових мистецьких спеціалізованих закладів Києва. Крім доповідей також були представлені відкриті уроки, семінари-практикуми та майстер-класи. Наймаштабнішими стали засідання секцій «Народні інструменти: акордеон, домра, бандура, гітара» та «Фортепіано та концертмейстерство».

Секція «Народні інструменти: акордеон, домра, бандура, гітара» впродовж трьох днів відбувалася у Київській дитячій школі мистецтв № 1, Київській дитячій музичній школі № 14 ім. Д. Кабалевського та Київській дитячій музичній школі № 3 ім. В. Косенка. Для слухачів секції підготувала та провела майстер-клас «Метаморфози жанру» викладач Київської дитячої музичної школи № 22 Головацька-Гуль Галина Вікторівна з дитячим оркестром народних інструментів. Особливостям виконання блюзу на гітарі присвятив доповідь викладач Київської вечірньої музичної школи № 1 ім. К. Г. Стеценка Чернишов Олександр Юрійович. Під час відкритих уроків викладачів було закцентовано увагу на послідовність у системі навчання, фіксації рухових відчуттів та виключення асоціативного ряду дитини на невимушене спілкуванні з учнем. Також з творчим піднесенням відбулася презентація збірки українських пісень та п'єс для ансамблю домристів укладеною викладачем дитячої музичної школи № 4 Козачковою Раїсою Іванівною.

Секція «Фортепіано та концертмейстерство» засідала 23 та 28 листопада у Київській дитячій музичній школі № 3 ім. В. Косенка. Про деякі позиції педалізації в різностильових творах композиторів розповіла викладач дитячої музичної школи № 21, викладач-методист Коцюба Галина Леонідівна. Доповідь відбулася з музичними ілюстраціями за участю кращих учнів її класу. Чайка Наталія Дмитрівна, завідувач фортепіанного відділу Славуцької дитячої школи мистецтв, змістовно доповіла про актуальність та перспективність використання інформаційно-комунікаційних технологій у класі фортепіано. Доповідь була доповнена цікавим відеорядом.

Засідання секції «Теоретичні дисципліни та композиторська творчість» відбулося 23 листопада Київській дитячій школі мистецтв № 2 ім. М. І. Вериківського. Слухачі почули твори юного композитора, вихованця дитячої музичної школи Віницького Івана у різних жанрах під керівництвом його викладача Назарової Валентини Петрівни. На відкритому уроці композитора, викладача Київської дитячої музичної школи № 26 Пілютікова Сергія Юрійовича. На очах слухачів учні Олексій Ніколаєв та Устина Красікова створювали імпровізацію. З українськими інструментами західної України ознайомила слухачів Ганудельова Надія Геннадіївна, кандидат мистецтвознавства, викладач Бориспільської дитячої музичної школи. Кандидат мистецтвознавства, викладач Київської дитячої школи № 12 Жданко Ірина Андріївна розповідала про формування кинестезійного сприйняття музичного мистецтва на початковому етапі естетичного виховання дитини.
На відкритому уроці з учнями 8 класу кандидат мистецтвознавства, викладач Київської дитячої школи мистецтв № ім. М. І. Вериківського Дзюба Ганна Адріанівна всебічно розкрила творчий портрет відомого українського композитора М. Вериківського. У виконанні учнів прозвучали твори композитора. З учнем 2 класу Рудиком Єгором викладач Київської дитячої музичної школи № 32 Сергієнко Олеся Борисівна розкрила свою методику роботи над диктантом на початковому етапі навчання.

Секція «Театральне мистецтво» відкрилася 23 листопада у Київській театральній школі-студії. Дуже жваво, активно та з неймовірною зацікавленістю з боку слухацької аудиторії відбувся виступ доповідачів з Таврійського ліцею мистецтв Мельник Анжеліки Іванівни, директора ліцею та керівника театрального колективу «Непосиди» та Камініної Олени Василівни, керівника Зразкового театрального колективу «Дивосвіт». Підняті теми «Мистецька освіта у загальноосвітньому навчальному закладі» та «Вплив театрального мистецтва на розвиток творчої особистості» саме зараз настільки актуальні, настільки потребують обговорення та викликають бажання щось змінити у нашій реальності, а особливо тоді, коли ми бачимо такий цікавий приклад як організація навчального процесу у вищезгаданому навчальному закладі.

Засідання секції «Струнно-смичкові інструменти» 25 листопада відбулося у Київській дитячій музичній школі № 1 ім. Я. Степового. До уваги було представлено презентації двох збірок викладачів київських шкіл та цикл відкритих уроків, які об'єднані однією темою — підготовки учнів до конкурсу «Юний віртуоз». Викладач-методист Київської дитячої музичної школи № 15 ім. В. Г. Щигловського Щебликіна Тетяна Миколаївна представила відкритий урок за темою «Перші кроки до віртуозногою олімпу». Юних скрипалів не тільки київських мистецьких шкіл, а і школи мистецтв міста Біла Церква об'єднав концерт-презентація нової збірки авторських творів та перекладень для ансамблю скрипалів Правдюк Оксани Олександрівни. Викладач дитячої музичної школи № 10, яка у своїй збірці поділилася дуже цікавими та зручними у виконанні творами та перекладеннями. В презентації взяли участь ансамбль скрипалів «Мелодія» Київської дитячої школи мистецтв ім. С. Турчака (викладачі Тетяна Стрельник, Олена Хомутіна; концертмейстер Євгенія Шимко), ансамбль скрипалів дитячої музичної школи № 10 (викладач Оксана Правдюк, концертмейстер Тетяна Ярошенко), ансамбль скрипалів дитячої музичної школи № 20 (викладач Мар’яна Грабовська, концертмейстер Наталя Гребенюкова), ансамбль скрипалів дитячої музичної школи № 4 (м. Біла Церква, викладач Світлана Дзюман, концертмейстер Ольга Васіщева), ансамбль скрипалів молодших класів «Грайлик» дитячої музичної школи № 12 (викладач Світлана Генерозова, концертмейстер Наталія Скворцова).

На секції «Духові та ударні інструменти» 27 листопада у Дитячій музичній школі № 9 слухали доповіді директора школи Яковенка Євгена Юрійовича, викладача Київської дитячої школи мистецтв № 2 ім. М. І. Вериківського Мітрохова Андрія Миколайовича та викладача Київської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату ім. М. В. Лисенка та дитячої музичної школи № 10 Сабадаш Анастасії Валентинівни.

Секція «Образотворче мистецтво» засідала два дні: 27 листопада
у Київській дитячій художній школі № 7 та 29 листопада у дитячій школі мистецтв № 5. Семінар-практикум за темою «Ранок, день, вечір, ніч» включив відкритий урок за участю викладачів Київської дитячої художньої школи № 7 Бойко Олесі Яківни, Дьоміна Миколи Володимировича та викладача Київської дитячої школи мистецтв № 3 Ялинчук Оксани Вікторівни. Було розкрито особливості різних технік, зокрема акварельної техніки, а також аплікації. Одночасно триває відкритий урок з учнями 1 класу викладача Київської дитячої художньої школи № 7 Черненко Галини Степанівни за мотивами української народної казки «Ходить гарбуз по городу».

На секції «Вокально-хорове мистецтво» , яка засідала 28 та 29 листопада у Київській дитячій школі мистецтв № 1 та Київській дитячій школі мистецтв № 2 ім. М. В. Вериківського, викладач дитячої музичної школи № 37 Демченко Оксана Василівна показала роботу над артистизмом, художнім виконанням музичного твору на уроці вокалу з ученицею 8 класу Снєтко Анастасією. Учасники конференції слухали у виконанні вокального ансамблю «Серпанок» твори з навчально-репертуарного посібника «Співає Серпанок». Упорядник збірки, викладач Київської дитячої школи мистецтв № 1 Мричко Ольга Дмитрівна, під час концерту надала короткі анотації до кожного твору. Роботу над вокалом у різних стилях та жанрах продемонструвала викладач Київської дитячої школи мистецтв № 2 ім. М. І. Вериківського Павлушенко Ганна Анатоліївна з хором хлопчиків «Менестрелі». На відкритому уроці викладач Київської дитячої музичної школи № 32 Меркулова Світлана Георгіївна різносторонньо показала роботу над канонами від простого до складного з хоровим ансамблем «Cantus». Роботу над художніми засобами виразності у хорових творах показала викладач дитячої музичної школи № 24 Спіжова Ольга Олексіївна з групою старшого хору.

На секції «Хореографічне мистецтво» 28 листопада у Київській дитячій школі мистецтв ім. М. І. Вериківського відбулася зустріч з головою журі Всеукраїнського конкурсу хореографічного мистецтва «Фуете-2017» — заслуженим артистом України, завідуючим відділом класичної хореографії Київської муніципальної академії танцю ім. Сержа Лифаря Клявіним Дмитром Робертовичем. Доповідь нагадувала скоріше діалог доповідача з присутніми, тому що тема була настільки цікавою, що нікого не залишила відсторонь. А надалі на всіх чекав відкритий урок провідних викладачів хореографії дитячої школи мистецтв № 2 ім. М. І. І.Вериківського Гордійчук Ірини Василівни, заслуженої артистки України, лауреата премії імені Вадима Писарева, балетмейстера та художнього керівника ансамблю класичного танцю «Ярославна» та Гордійчука Костянтина Васильовича, завідувача відділу хореографії, керівника ансамблю класичного танцю «Ярославна» з учнями 3-4 та 9-10 класів за темою: «Основи класичного екзерсису».

На останній зустрічі 30 листопада у Київській дитячій школі мистецтв № 8 учасники підводили підсумки конференції, із заключним словом до товариства звернувся директор школи Федченко Валерій Іванович. Щиро вдячні керівникам мистецьких початкових спеціалізованих закладів за те, що надали приміщення та обладнання для проведення конференції: Баклану Сергію Костянтиновичу, директору Київської дитячої музичної школи № 1 ім. Я. Степового, Гненній Ларисі Михайлівні, директору Київської театрально- школи-студії, Єфіменко Вірі Іванівні, виконувачу обов’язки директора Київської дитячої художньої школи № 7, Зеленецькій Ірині Олександрівні, професору кафедри методики музичної освіти хорового співу та диригування факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Кочерзі Олександру Васильовичу, заступнику директора інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, Лук’янчуку Миколі Олександровичу, директору Київської дитячої музичної школи № 3 ім. В. Косенка, Лягущенку Андрію Геннадійовичу, кандидату мистецтвознавства, заслуженому діячу мистецтв України, професору Київського Національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенко-Карого, директору коледжу хореографічного мистецтва «Київська муніципальна академія танцю імені Сержа Лифаря», Нужі Ганні Віталіївні, заслуженій артистці України, виконуючій обов’язки доцента кафедри струнно-смичкових інструментів Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, голові Всеукраїнської громадської організації «Спілка музикантів України», Олефір Еллі Євгенівні, директору Київської дитячої школи мистецтв № 1, Ростовцевій Ларисі Онисимівні, директору Київської дитячої школи мистецтв № 2 ім. М. І. Вериківського, Троценку Валерію Миколайовичу, директору Київської дитячої музичної школи № 14 ім. Д. Кабалевського, Федченку Валерію Івановичу, директору Київської дитячої школи мистецтв № 8, Яковенку Євгену Юрійовичу, директору дитячої музичної школи № 9. Особлива подяка спонсору – кампанії Реал Мюзік – ексклюзивному представнику провідних світових фірм-виробників професійного звукового, світлового обладнання і музичних інструментів на території України  та персонально директору Апаріну Анатолію Володимировичу).

Ця конференція показала, що існує величезний науковий, методичний та мистецький потенціал, зацікавленість, потреба у таких заходах. Це не просто обмін досвідом, це побудова нової ефективної концепції мистецької освіти. Наступного разу науково-практичний форум відкриє двері влітку. Чекаємо всіх, хто небайдужий до розбудови національної мистецько-освітньої справи.

Перейти до спискуВерсiя для друку